Assalamualaikum semua...
hah terkejut tak..hehe terlebih pulak ...okey sebelum eka go to the topic for today ...marilah sesiapa pembaca yang beragama islam menadah tangan sedekahkan Al-Fatihah buat mangsa MH17 ...alhamdullilah semalam selamat sampai 20 jenazah yang terlibat pada kejadian tersebut di Malaysia ... semalam sempat juga eka merasa untuk bertafakur untuk 1 minit ....bagi menghormati jenazah yang selamat sampai di KLIA semalam ... insyaalah esok akan sampai lagi beberapa jenazah yang samapi ke Malaysia.. semoga perjalanan mereka yang membawa jenazah tersebut selam tiba...ucapan takziah buat keluarga mangsa yang terlibat ..semoga tabah dan bersabar menghadapi dugaan ini...
baiklah sekarang berbalik kepada tajuk kita hari ini ... seperti mana yang anda lihat hari ini eka nak kongsikan teknik menjawab soalan sejarah special buat pelajar PPU dan pelajar tingkatan 6 ... teknik ini buakan eka saja-saja suka buat tapi ianya berdasarkan nota yang cikgu sejarah eka sendiri yang berikan ...jadi tak salah rasanya nak kongsikan pada anda semua....
TEKNIK MENJAWAB
SOALAN ESEI
PENGGAL 1 : 4
SOALAN (2JAM)
·
1 soalan (30 minit)(20 markah)
Rangka esei (3 bahagian)
·
Bahagian A : Pendahuluan(3 ayat)
·
Bahagian B : isi-isi (3 ayat dalam satu
perenggan) (4 @ 5 isi)
(4@5 perenggan)
·
Bahagian C : penutup @ kesimpulan (1
perenggan) (2 @ 3 ayat)
BAHAGIAN
A : TEKNIK MEMBINA PENDAHULUAN
CONTOH
SOALAN:
Huraikan struktur masyarakat feudal Jepun dalam era
pemerintahan Shogun Tokugawa dari tahun 1603 – 1868.
CARA MEMBINA AYAT
PENDAHULUAN
(Feudalisme
ialah masyarakat yang ditakrifkan sebagai satu bentuk kerajaan yang merujuk
kepada kuasa politik secara tempatan oleh individu-individu persendirian dan
bukannya oleh kerajaan pusat.) (Terdapat beberapa kelas golongan iaitu
golongan pemerintah dan golongan yang diperintah.) (Golongan pemerintah ialah terdiri daripada
maharaja, Shogun,daimyo,dan samurai, manakala bagi golongan diperintah pula
terdiri daripada petani,tukang mahir dan saudagar.)
BAHAGIAN
B : ISI-ISI
(Maharaja
di Jepun tidak berasaskan kepada konsep ‘mandat dari syurga’ yang dipegang oleh
Maharaja China.) (Maharaja Jepun telah mendapat pengiktirafan
sebagai ketua negara tetapi baginda tidak mempunyai kuasa pemerintahan dan
Maharaja juga dianggap sebagai simbol perpaduan,) (manakala kuasa pemerintahan negara terletak
di tangan Shogun Tokugawa.Keluarga Maharaja tinggal di Kyoto sedangkan pusat
pentadbiran terletak di Edo, oleh itu sistem yang diamalkan oleh Maharaja Jepun
ini berjaya mengekalkan kedudukan maharaja dan sistem ini kekal sehingga hari
ini.)
( Kuasa
pemerintahan Jepun sebenarnya berada dalam tangan Shogun Tokugawa yang
menjalankan pemerintahan ‘atas nama maharaja’,pemerintahan ini juga dibantu
oleh daimyo melalui dasar pecah dan perintah bagi memastikan kedudukan Shogun
terjamin.) (
Shogun Tokugawa telah membahagikan kawasan pemerintahan berdasarkan bangsawan
atau daimyo yang menyokongnya telah diberikan tanah dan bangsawan yang menentang ditempatkan di
kawasan yang akan dikawal oleh sekutu Tokugawa.)
( Daimyo
merupakan golongan bangsawan yang mempunyai peranan penting dalam pentadbiran
Tokugawa di Jepun ) ( yang dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu
Daimyo Fudai,Daimyo Shinpan dan Daimyo Tozama.Keluarga Tokugawa yang utama
dikenali sebagai ‘go-sanke’ atau ‘tiga rumah’ kepunyaan anak Ieyasu yang
terletak di dearah Owari,Kii dan Mito.)
( Daimyo
Tazama dikenali sebagai daimyo luar iaitu musuh Shungon Tokugawa yang terdiri
daripada suku-suku Barat seperti Satsuma,Choshu,Tosa dan Hizen.) (Shogun
Tokugawa sentiasa mengawasi tindak-0tanduk mereka dengan melucutkan jawatan
kerajaan di Edo,) ( melarang mereka memasuki istana raja dan
mereka juga tidak dibenarkan mengumpul kekayaan demi mengelakkan mereka
daripada menjadi terlalu kuat dan mengancam kedudukan Shogun.)
( Samurai
iaitu kelas panglima mempunyai kedudukan istimewa dalam masyarakat) (
yang berfungsi untuk menjaga keamanan negara dan memelihara kepentingan daimyo
serta menunjukkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi kepada daimyo) ( dan
tidak dibenarkan berkecimpung dalam bidang pekerjaan lain walaupun negara dalam
keadaan aman.)
( Dalam
kalangan rakyat biasa, petani(nomin) menduduki tempat yang tertinggi kerana
Jepun adalah sebuah negara pertanian
yang tidak mengadakan hubungan perdagangan dengan negara luar berikutan amalan
dasar tutup pintunya.) ( Petani juga mengeluarkan beras bagi
masyarakat Jepun dan membayar sebahagian besar cukai.) (Masyarakat
petani juga dikenakan sistem kerah yang
mengendaki petani mengangkut barang-barang pertanian dan melalui sepanjang
jalan Tokaido dan akan melalui beberapa tempat untuk sekatan bagi membolehkan
pegawai dan pengintip bakufu menjalankan pemeriksaan keatas setiap petani yang
melalui jalan tersebut.) (Pendidikan juga diberikan kepada petani kerana
abakufu dan tuan-tuan amat mementingkan pendidikan.) (Oleh itu,mereka menyediakan sekolah-sekolah
kampung(terakoya) di kampung-kampung untuk keperluan anak petani bagi diberi
kemahiran asas seperti menulis,membaca dan mengira.)
( Kelas
tukang-tukang mahir(artisan)adalah diwah petani yang mahir dalam membuat pedang
dan alat-alat lain yang berguna.) ( Mereka diberi penghormatan kerana sumbangan
kepada masyarakat dan diberi gaji yang baik dan diberi rumah yang baik.) (
Manakala bagi petukang yang tidak mempunyai kemahiran khusus akan dilayan
dengan buruk dan bekerja untuk daimyo.)
( Kelas
pedagang(chonin) terletak di bawah tukang mahir, mreka dipandang rendah oleh
masyarakat Jepun yang mengamalkan feudal tentera.) ( Namun begitu, keadaan aman mengakibatkan
ekonomi semakin berkembang ) ( dan
para pedagang telah berjaya mengumpul wang dan harta yang banyak dan seterusnya
berjaya memperbaiki satus diri dengan mengikat ramai bangsawan melalui hutang.)
KESIMPULAN:
2
@ 3 ayat
Kesimpulannya,
masyarakat feudal di Jepun disusun untuk menjamin keamanan dan memperkukuh
kuasa pemerintahan Shongunh walaupun kedudukan Maharajanya hanya sebagai
lambang kekuasaan. ( ayat merujuk kepada kesimpulan daripada pembincangan
keseluruhan esei). Kedatangan barat telah memperkukuhkan kuasa maharaja Jepun
dan institusi beraja di negara Jepun kekal sehingga hari ini (apa yang berlaku
seterusnya atau apa yang berlaku pada masa hadapan)
hah seperti mana yang anda lihat dan baca ... itu lah serba sedikit teknik yang dapat eka kongsikan... creadit untuk cikgu sejarah eka iaitu PN. AIDAH BINTI SAID
jadi cubalah praktikkan tapi kalau sekiranya tidak yakin ... cuba rujuk pada guru sejarah masing-masing maklumlah lain orang lain caranya ... mungkin guru sejarah korang ada tips yang lain ...
SELAMAT MENCUBA..!!!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan